5 salestips om sterker uit de lockdown te komen
De tweede lockdown dit jaar is helaas een feit en voor veel ondernemers breken (wederom) onzekere tijden aan. In bepaalde branches staat het water al lang aan de lippen of stroomt het zelfs al de mond in. Voor andere branches wordt er wederom een beroep gedaan op doorzettingsvermogen en het denken in creatieve oplossingen. Iets anders zit er simpelweg niet op. Hoe lastig het soms ook is, moeten we toch positief (proberen te) blijven. Vanuit onze expertise & ervaring delen we proactief graag een aantal salestips met u. Het doel hiervan is om succesvol meer (nieuwe) klantrelaties op te bouwen en/of beter te onderhouden in deze gekke tijd.
1. Hoe blijft u met uw klanten / prospects in contact?
Nu we niet meer fysiek langs kunnen gaan om de contacten met onze klanten / prospects te onderhouden dient de volgende vraag zich aan: Hoe zorgt u dat u met uw klanten in contact blijft en met welk doel gebruikt u welk kanaal? Wees u bewust van de afstandelijkheid van tekstkanalen als email & whatsapp. Er zijn legio voorbeelden van miscommunicatie en conflicten doordat een boodschap compleet anders werd geïnterpreteerd dan bedoeld. Zeker bij lastige boodschappen is het advies dit altijd via direct persoonlijk contact te doen: telefonisch of nog beter via een online meeting.
2. Tank (nog meer) vertrouwen bij uw klanten
Juist in deze tijden is vertrouwen belangrijker dan ooit. Een (nieuwe) investering en akkoord wordt in crisistijd nog vaker overwogen. Het verkrijgen van de handtekening in deze coronacrisis gaat alleen als de klant uw bedrijf voor 200% vertrouwt. Hoe zorgt u hiervoor? VDB is een groot voorstander om de klant / prospect ‘online bij de hand te nemen’ in elke fase van de customer journey. Denk hierbij aan fases als kennismaking & inventarisatie, presentatie, offertevorming, formalisatie en planning. Hierdoor kunt u als persoon / organisatie (nog meer) ‘vertrouwen tanken’ en blijft u ‘in control’ over het (verkoop)proces. Als beste voorbeeld noemen we vaak het live presenteren van offertes i.p.v. het ouderwets sturen over de mail. In dit directe persoonlijke contact kunt u gemaakte keuzes onderbouwen en zien hoe voorstellen bij de ander ‘landen’. Vervolgens kunt u dit versterken, onderbouwen, aanpassen, etc om zo de winkansen te vergroten. Zeker bij nieuwe prospects is dit zeer belangrijk aangezien de kans bestaat dat ze u ‘in het echt’ nog niet ontmoet hebben.
3. Pas uw sales proposities aan naar de omstandigheden.
We zitten allemaal in deze lastige periode, dus ook uw klant / prospect. Wellicht willen klanten / prospects bijvoorbeeld wel graag investeren in uw oplossing, maar worden ze tegengehouden door de financiële risico’s. Wat kunt u doen binnen uw mogelijkheden? Hoe flexibel kunt u meebewegen? Of het nu gaan om vergoedingsmodellen, betalingsregelingen, financieringsmethoden, projectplanning, leveringen, enz. Hierin kunt u zich positief onderscheiden t.o.v. uw concurrenten & laten zien dat u met de klant & actualiteit meedenkt.
4. Vergroot uw online zichtbaarheid
Aangezien we bijna allemaal thuiswerken, zijn we dus online ook veel actiever. Vanuit onze B2C leadgeneratie campagnes hebben we regelmatig contact met online marketeers van verschillende adverteerders & e-commerce platforms. De online conversies & resultaten zijn dit jaar zo sterk toegenomen dat veel andere push-marketing budgetten simpelweg konden worden teruggeschroefd. Het blijkt dat klanten / prospects meer tijd hebben om zich online te verdiepen en te kopen op afstand. Juist nu is het moment om ook uw online zichtbaarheid (verder) te vergroten. Hoe scoort uw bedrijf in de zoekresultaten op de door u gewenste ‘keywords’. Naast de inzet van Google Ads kan het op langere termijn ook zeker lonend zijn om nu te investeren in goede content. Daarmee verbetert u uw online performance! Naast content voor organische vindbaarheid(SEO)worden ook klantverhalen & reviews van harte aanbevolen.
5. Wees origineel in het opbouwen en onderhouden van klantrelaties
Fysiek contact is nu natuurlijk niet mogelijk. Netwerkborrels, events, zakelijke lunches, al deze relatie management tools kunnen we (tijdelijk) niet meer inzetten. Wees origineel / creatief hoe u nog wel die relatie op afstand kan intensiveren. Denk aan een directe persoonlijke digitale lunch, een lunch / geschenk bij uw klant laten bezorgen of samen een online netwerkevent bijwonen. Op die manier kunt u toch de relatie versterken, elkaar helpen en blijft u op de hoogte wat er bij uw klant / prospect speelt. Een ieder haalt graag zo veel mogelijk nieuwe klanten binnen, echter door Corona is dit niet altijd mogelijk. Investeer juist nu ook in het onderhouden van uw huidige klantrelaties. Hoe varen ze, wat gaat er goed en waar kunnen ze – nu of na de lockdown – ideevorming bij gebruiken. Wellicht kunt u iets voor ze betekenen en maakt u uw klantrelatie alleen maar sterker.
Heeft u vragen n.a.v. deze salestips of wilt u graag een extra onderwerp aan deze salestips toevoegen? Laat het ons dan graag weten. Ook als u benieuwd bent in hoe VDB SalesConsultancy u zou kunnen helpen horen we het graag. Naast B2C Leadgeneratie groeien we hard in B2B Leadgeneratie middels het telefonisch plannen van afspraken alsmede via LinkedIn Leadgeneratie. Interesse of vragen? Neem dan graag contact met ons op.